tisdag, september 17, 2013

På landet

Utefika och innefika, makens rättningshög i bakgrunden. Rättade skrivningar till klockan tre på natten och fortsatte nästa dag, i veckan är det fler skrivningar som sedan ska rättas nästa helg. Konsulterade mig i en frågeställning, eleverna hade gjort det lite väl enkelt och det blev delvis rätt så vi kom överens om poäng men med avdrag. Så jag undrade om det inte var en i alla fall som utfört uppgiften korrekt och det var en, full pott med ett plus. Övriga kunde ju ha gjort en lösning något kreativt men så var det inte utan exakt lika stereotypt, kanske blivit styrda av "kompisar" och inte tänkt själva. Lite som det är i livet i en större grupp, är i regel bara en eller två som kan se sammanhang och tänka i flera steg och sätta ihop sambanden till en helhet. Och sedan får försöka förklara för övriga hur det kan bli och det är inte det lättaste så de kanske låter bli;-). Så´nt är livet.
 Pustar ut hemma i lägenheten sedan efter stillasittande i bilköerna på E4 i regnvädret i kvällningen, när jag städade gäststugan på landet fick jag en impuls att julpynta, fast höll mig:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar