tisdag, oktober 04, 2016

Vi tar en ny tur

Åker spårvagn till The Hall of Mall, ja det är mitt eget namn på den:-) och  fast det är så stort, en halv gång till mot vår "Mall" här i Stockholm, så känns det rätt hemtamt och bekvämt att gå här. Om det inte är i juletid förstås men kul då med tycker jag. Som jämförelse med Mall of Scandinavia finns här t ex 10 000 parkeringsplatser mot 3000 där o s v. Men mycket miljötänk, man har enorma tankar som samlar regnvatten som används till städning och till toalettspolning och mycket mer liknande. Vacker miljö är det också vid floden som har minnen från industrin och nu vårdas. Man planerar också en stor utbyggnad och om jag fattat det rätt så står Norge för halva ägandet. Intressant och det är ju inget EU-land eller varit så sånt verkar inte vara det viktigaste, länder samarbetar och det känns hoppfullt.

Järnvägen ska byggas ut och det blir direktlinjer till bl a London på 69 minuter. Jag tänker ibland att London ligger långt ifrån men 69 minuter är ju ingenting ända dit om jag tänker på tiden det tar här i Stockholmsområdet att ta sig fram till arbeten. Är oerhört stressande att ta sig mellan Karolinska Huddinge i söder till Karolinska Solna i norr och så far läkare och annan personal, bara att tänka på att de har småbarn också och att båda arbetar inom detta ger rysningar. Stressen och paniken flämtar fram från folk och det förstår jag så väl.

Här var det ungefär som en flygplatskontroll och det är också bra. Fast när vi kommit in så möttes vi av ett fint hjärta vid barnens lekland:
Ett stort fikonträd växer vid floden, det har något med klimatet här att göra, att det alstras värme.

Och så dagens "Lizzie" som fått lite sällskap:-) och vi satt ute här och fikade efter lyckad shopping, var en så varm dag igen och vi avslutade dagen i City sen i ljumma sommarkvällsvindar.
Ja dagens outfit måste få komma med:-), är så roligt att ge sig iväg på nya äventyr och det måste förevigas ibland:-), bekväma skor nästan alltid för det händer att vi går en mil. En svensk alltså.

4 kommentarer:

  1. Besökte inte Mall of Scandinavia när jag var hemma. Hade ingen lust.
    Malls har jag så det räcker här, och större än MoS. Ngn ggn ska jag ta mig till MoS, men det är inget jag längtar efter direkt.
    69 minuter till London låter verkligen BRA!! Då kan man ju lugnt åka in över dagen. Perfekt ju!!
    Antar att du köper det mesta av dina kläder då du är i England? Jag vet ju hur min egen mamma är, hihi!! Gillar Dagens Outfit, och länge leve bekväma skor!!!

    SvaraRadera
  2. Annika, jag har inte heller varit i MoS:-), inte haft den minsta lust. Var ofta i Kista galleria när Anna hade studentlägenhet där, var trevligt att mötas där och väldigt smidigt att bo ovanför, fanns ju allt. Tror eller vet att det har ändrats mycket där nu, bästa tiden var då, vi stannar aldrig där heller numera.
    Ja och du har ju så mycket mer hos dig, förstår precis. Makens kusin bor i Edmonton och där finns en av världens största Mall. Anna blev inbjuden att studera och bo hos dem men såååå glad att det blev sååå mycket närmare. Fast säkert trevligt och fint där också och själv höll jag också på att hamna i Kanada som ung men det är en annan historia och ångrar mig inte:-).
    Och faktiskt som du säger, London tur och retur så behöver man inte leta hotell:-) och kan handla lite mer:-). Ja jag köper det mesta i England, så mycket fint och jag har ju tid att gå runt och hitta allt:-), folk frågar hos tandläkare och Apoteket t o m var jag hittat mina kläder och väskor och skor, även på stan nån gång så där ursäktande men de måste bara veta:-), lite kul faktiskt och så kul att ha presenter med till väninnorna, de blir så glada och överraskade. Och tack Annika! Ja jag går i bekväma skor nu för tiden, ibland skulle man vilja ha lite snyggare men tänker på vad som är skönast och gillar att bara kunna gå på långt som du och får aldrig ont.

    SvaraRadera
  3. Kul att vi åkte dit faktiskt, drar mej alltid lite för det :) men det var fint och inte så mycket folk. Trevligt vid floden.

    Man blir scannad och fotad på alla håll och kanter och det är trist att det ska vara så men känns lite tryggare iallafall.

    SvaraRadera
  4. Anna, ja bra att vi gjorde det, var väldigt trevligt och så fin utemiljö, är ju ovanligt att bara kunna kliva ut så där i fin natur från en jättegalleria. Och trist med alla dessa kontroller i dagens oroliga värld men det är ju för vår egen skull får man tänka, känns bra med att det är koll.

    SvaraRadera