tisdag, oktober 11, 2016

Vi tog tåget

Och for till en stad och station som är mycket omtalad, räknas som den mest intressanta efter St Pancras Station, ja och numera är den känd för något mer, fina kissen Felix som är en "hon" och vida berömd över världen. Kom som kattunge hit 2011 och har väl ett liv här närmast drottningens:-). Jättekul personal som uppdaterar flera gånger om dagen om Felix´ förehavanden med massor av humor. Jag tänkte mig att jag skulle få se underverket i verkligheten men hon var kanske ute på sin kontrollrunda:-).
Huddersfield är ungefär i Uppsalas storlek, ca 200 000 invånare, staden har mycket vackra stora byggnader bevarade men annorlunda än de engelska städer jag besökt. Såg inte några radhus, gatuhus eller annat boende i själva staden, inga trädgårdar heller, var mest affärer, kontor och offentliga byggnader och det som slog mig mest var avsaknaden av grönt, väldigt lite blommor, tror inte jag såg någon enda plantering som t ex en sådan storstad som Birmingham är översållad med. Såg ingen park heller att sitta i, fanns kanske en men som såg väldigt betongaktig ut, nej det är utanför staden som naturen finns, där finns stora bondgårdar och mycket hus och grönska. En rätt tuff stad kändes det som och ja, annorlunda.
Och dagens outfit:-)
Felix har en egen cat-flap på stationen och egen fb-sida, bara att googla så hittar man mycket roligt om denna fina kisse:-)
Harold Wilson, född här och Storbritanniens premiärminister i två omgångar, 1964-1970 och 1974-1976, han fick tidigt tyvärr ett förstadium av demens som 60-åring och avgick plötsligt 1976. Han var omtyckt och hade ord om sig att vara klok, duktig och också mer intellektuell än andra:-)
Kyrkan var stor och mäktig, Huddersfield är huvudort i Kirkless, intressant med orden, kirk är från Nordens ord, kirke, kirkko, kirkjan heter ju kyrka i olika länder här och ja, lite grönt var det vid kyrkan:-)
I "underjorden" finns valv som i vår Gamla Stan och troligen är det stadens mest kända restaurang, verkade mycket populär, de flesta bord var reserverade och stamgästerna vällde in och beställde lyxig mat, vin och champagne, jag nöjde mig med dagens men Anna tog något som var sanslöst gott sa hon, minns inte vad det hette dock
ABBA är populära ännu i UK och det var någon sorts sångfestival på gång med deras sång och musik
Här får han lite sällskap:-)
Vackert på sitt sätt ut mot bergen där bakom, lyckades hitta några vackra vyer ändå:-)
Tillbaka i den underbara staden igen på hemmaplan och står här vid dagens "Lizzie" utanför universitetet, passar mig precis för hon är anatomisk så jag kan studera kärl och organ som jag sett mycket av fast inte på en elefant tidigare:-)

4 kommentarer:

  1. Skönt att komma hem till Sheffield igen :) men kul att se en ny stad.

    SvaraRadera
  2. Anna, ja det var det verkligen, kul att varit där när man hört så mycket om den. Och förstår det finns fler liknande städer men vi väljer de bästa:-). Men intressant att se det lite annorlunda, ja det gör inget alls mest att attityd och folk på stan gav sådant annat intryck.

    SvaraRadera
  3. Ja, det låter lite udda det där. Men intressant förstås. Felix, helt ny bekantskap för mig.
    Det är lustigt hur folk liksom färgas efter den stad de bor i.
    Märker också av det.
    Kul med ABBA, tänk vad de är poppis än idag. De håller.
    Tack för titten på denna ort!

    SvaraRadera
  4. Annika, ja katten Felix som är en hon är vida berömd, tror du kan hitta henne. Både intressant och nyttigt tror jag att uppleva och se att det är annorlunda. Var lite lustigt, vi gick in på ett café av känt märke som vi går på överallt men det var som en annan värld här. Det tyckte jag var konstigt faktiskt. Och letade restaurang och såg denna, kyrkan som var mycket vacker tittade vi i först och läste om där inne, och sedan såg vi detta valv och det var en riktig kändisrestaurang och finaste i stan, ja helt oväntat det också i valvet under en stor katedral:-). Vi gick lite på utställningar också och alla lokaler kändes så där främmande på något sätt, ja svårt att förklara med du känner igen känslan. Tittade i affärer lite grand och det var trevlig personal där och fina affärer.
    Ja vad ABBA är populära, skulle kanske sagt vi kände dom:-). Ja varsågod, kul att du tittade:-), ha det så fint Annika.

    SvaraRadera