lördag, november 26, 2016

Novemberresa

De hade redan gjort fint och julpyntat på Arlanda denna dag, söndag 6 november, fint att sitta här och jag hade som sagt tur att jag reste innan snöstormen som drabbade Stockholm sedan. Den här gången var det mer sansat också vid gaterna, inga vicepresidenter som stängde luftrummet och påven hade rest hem. Allt gick fint och smidigt och jag fixade allt i självbetjäning med incheck och resväska, sen var de också riktigt trevliga i säkerhetskontrollen, tog sedan tåget på engelsk mark och kära dotter mötte på stationen i Sheffield.
Köpte lite jultidningar med mig till UK men här på Arlanda hade någon lämnat ett par norska tidningar som motsvarar vår kvällspress. Jag läste dem och slogs av att text, innehåll, tonen m.m. var väldigt olika mot här, slogs av att det är rätt stora skillnader mellan våra länder att ta sig an olika skeenden och kanske tonen var både mer seriös och tillåtande mot människor än här. Kändes som två väldigt olika länder. Intressant på många vis och ger tankar.

2 kommentarer:

  1. Jag läser norska tidningar ibland och ibland tyska fast jag bara fattar en del :) men man får ett hum om vart vindarna blåser :)

    SvaraRadera
  2. Anna, ja jag tror det är bra att läsa mer i andra länders tidningar, läser ju brittiska och även amerikanska en del men lite mer om övriga Europa skadar inte att ta in. Och så att prata med folk från andra länder är också lärorikt.

    SvaraRadera